در حال بارگذاری فایل ...
اپ کافه قنادی لانیادسترسی آسان‌تر
جستجو کنید...
فرق موکاپات و موکاکرم چیه؟

 

اصلا مگه میشه که طرفدار قهوه باشی و ندونی موکاپات چیه؟ یه ابزار3 تکه که روی شعله مستقیم گاز قرار می‌گیره و با صدای قُل قُلش بهتون هشدار میده که قهوه اسپرسوی شما آماده‌اس! درست در همین لحظه‌اس که عطر خوش قهوه تو فضا میپیچه و آدم رو مدهوش میکنه. 

 

اما خیلی‌ها از اینکه موکاپات به اندازه دستگاه قهوه ساز روی قهوه خامه یا کرما نمیده، شکایت دارن. خبر خوب اینه که بخاطر داشتن خامه روی اسپرسو لازم نیست کلی هزینه کنید و دستگاه قهوه ساز بخرید. می‌تونید موکا کرم بخرید و با خیال راحت اسپرسوی دلخواهتون رو دم کنید. ولی آیا میدونید فرق موکاپات و موکاکرم چیه؟ همراهمون باشید تا با هم تفاوت این دو وسیله رو بررسی کنیم.

 

تاریخچه موکاپات

موکاپات وسیله‌ایه که در سال 1930 برای آنتونیو بیالتی ایتالیایی طراحی شد. اگرچه سال‌های زیادی از زمان ابداع موکاپات گذشته، اما تغییری در دیزاین موکاپات ایجاد نشده و هنوز هم نه فقط در ایتالیا بلکه در کشورهای دیگه هم خیلی از مردم برای دم کردن قهوه‌ اسپرسو از این وسیله استفاده می‌کنن.

حتما براتون پیش اومده که قصد خرید موکاپات رو داشتید اما با مدل‌های مختلف و قیمت‌های متفاوت اون روبرو شدید. بهترین توصیه‌ای که می‌تونیم بهتون بکنیم اینه که در هنگام خرید موکاپات، نسبت به قیمت موکاپات حساس نباشید و مطمئن باشید که هرچی بیشتر برای موکاپات پول پرداخت کنید، به همون اندازه از کیفیت اون استفاده می‌کنید. چون که کیفیت متریال به کار رفته در موکاپات‌ها و موکاکرم‌ها میتونه متفاوت باشه.

 

ساختار موکاپات

 

استفاده از موکاپات خیلی ساده‌اس و برای عاشقان قهوه حالت درمانی داره. برای اینکه بتونید با موکاپات قهوه دلخواه خودتون رو دم کنید، باید حواستون باشه که خرید قهوه اسپرسوی خوبی انجام بدید که بصورت استاندارد آسیاب و برشته شده باشه.

موکاپات از 3 قسمت اصلی تشکیل شده: محفظه آب (قسمت پایینی)، بسکت یا سبد قهوه (قسمت میانی که با پودر قهوه پر میشه) و محفظه قهوه (قسمت بالایی) که در اون با قهوه اسپرسوی دم شده پر میشه. محفظه آب تا قسمت سوپاپ با آب گرم پر میشه. دقت کنید که اگه آب سرد بریزید، موکاپات زمان بیشتری برای گرم شدن آب باید روی شعله گاز بمونه و این ممکنه باعث بشه تا قهوه طعم سوختگی به خودش بگیره. در مرحله بعدی بسکت رو با قهوه اسپرسو پر می‌کنیم و با یک تمپر یا اگه تمپر ندارید با کفا قاشق کمی قهوه رو فشار میدیم تا سطح قهوه صاف بشه. قسمت‌های مختلف قهوه رو روی هم میزاریم و روی شعله گاز قرار میدیم تا مخزن قهوه پر بشه و آماده سرو بشه.

قهوه‌ای که با استفاده از موکاپات دم میشه فوم یا کرمای خیلی خیلی کمی به شما میده. در قسمت بعدی ساختار موکاکرم رو بهتون توضیح میدیم تا تفاوت موکاپات و موکاکرم رو متوجه بشید.

 

کرما یا خامه روی قهوه چیست؟

کرما یا خامه یا فوم به اون لایه‌ی طلایی-قهوه‌ای که روی اسپرسو قرار داره میگن. با اینکه کرما یک لایه خیلی نازکیه که عمر خیلی کوتاهی هم داره، اما اگر این لایه حدود یک دهم میزان اسپرسوی موجود در یک شات باشه و به مدت 2 دقیقه دووم بیاره، تاثیر زیادی بر روی قهوه‌خورها میزاره. حتی دیده شده که خیلی از طرفداران قهوه معتقدن که اسپرسویی که روش خامه نداشته باشه ارزش خوردن نداره! 

اگر قهوه رو با دستگاه اسپرسوساز دم کنیم، کرمای خیلی شیک و دلبری بهمون میده. اما آیا اگه با موکاپات یا با موکا کرم قهوه اسپرسو دم کنیم، همون کرما رو بهمون میده؟ جواب این سوال رو آخر این مقاله متوجه میشید.

موکاکرم چیست؟

 

موکاکرم هم مانند موکاپات از 3 قسمت تشکیل شده. محفظه آب، بسکت یا فیلتر قهوه و مخزن قهوه اسپرسو.

اما مهم‌ترین فرق موکاپات و موکاکرم در قسمت بالایی یا مخزن قهوه هستش. در قسمت بالایی و چسبیده به در مخزن، یک اهرم وجود داره که عملکردش مثل اهرم فرنچ پرسه. حالا این اهرم به چه دردی میخوره؟

1.     بعد از اینکه قهوه دم اومد و وارد مخزن بالایی شد، شعله رو خاموش کنید و در حد 20 ثانیه این اهرم رو بالا پایین کنید تا یک کرمای غلیظ و خوش رنگ بهتون بده.

2.     اگر بعد از آماده شدن قهوه، مخزنتون جا داشته باشه و بهش شیر گرم اضافه کنید و با همین اهرم چند بار بالا پایین کنید، یک کاپوچینوی عالی میتونید درست کنید که فوم فوق‌العاده‌ای داره.

بنابراین مهم‌ترین فرق موکاپات و موکاکرم در اینه که با استفاده از موکاکرم میتونید کرمای قشنگی روی اسپرسو داشته باشید.

همونطور که می‌دونید قیمت دستگاه قهوه ساز گرونه و ممکنه بودجه کافی برای خریدن اون نداشته باشید. اما موکاکرم یک جایگزین عالی برای دستگاه قهوه ساز هستش. قیمت موکاکرم خیلی به صرفه‌تر از دستگاه اسپرسوسازه اما در مقایسه با موکاپات یکم گرونتره. بخاطر حجم کمش، قابل حمل هستش و میتونید در مسافرت‌ها هم ازش استفاده کنید.

آیا می‌دونید با استفاده از موکاپات و موکاکرم چه نوشیدنی‌های شیک و خوشمزه‌ای می‌تونید درست کنید؟ ما براتون کلی آموزش تهیه انواع نوشیدنی‌های قهوه رو آماده کردیم که در خانه با کمترین امکانات می‌تونید اونها رو درست کنید.

انواع نوشیدنی قهوه جذاب و خوشمزه
ارتباط با ما
کافه قنادی لانیا
تماس با ما:۰۹۳۶۲۵۱۴۲۸۷

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کافه قنادی لانیا می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین