در حال بارگذاری فایل ...
اپ کافه قنادی لانیادسترسی آسان‌تر
جستجو کنید...
قهوه اسپرسو
طعم واقعی قهوه اسپرسو با کیفیت را از کافه قنادی لانیا بخواهید
بر روی اسپرسو دلخواه خود کلیک کنید تا با ویژگی‌های هریک آشنا شوید

قهوه اسپرسو چیست؟

 

قهوه اسپرسو یه نوشیدنی شگفت انگیزه که بر اساس عبور پرفشار آب داغ از پودر قهوه اسپرسو بدست میاد. قهوه اسپرسو یک نوشیدنی غلیظ، قوی و دارای طعم غنی هستش که اگه بگیم مادر همه قهوه هاست اغراق نکردیم.

 

وقتی یه قهوه اسپرسوی خوب برای خودتون دم می‌کنید، شات اسپرسوی شما دارای 3 بخشه که به اونها کرما، بدنه و قلب گفته میشه.

 

 

 

 

  • کرما فوم غلیظ و خامه‌ای هستش که روی شات اسپرسوی شما قرار می‌گیره. کرما در طی فرایند دم کردن قهوه از روغن قهوه و مواد جامد (ذرات قهوه) محلول استخراج میشه. کرما یا خامه خیلی مهمه چون هم طعم و هم بافت زیبایی رو به اسپرسوی شما می‌بخشه. اگر کرما خیلی نازک باشه به این معنیه که قهوه به درستی استخراج نشده و مزه اسپرسوی شما تلخ میشه. اگر خامه خیلی غلیظ باشه، قهوه بیش از حد استخراج میشه و طعم ترش میده. کرمای عالی باید به رنگ قهوه‌ای روشن و بافتی مخملی داشته باشه.

 

  • بادی یا بدنه، لایه میانی شات اسپرسوی شماست و از مایع واقعی قهوه تشکیل شده. بدنه باید قهوه‌ای تیره و دارای قوام شربتی باشه. بخش بادی قهوه اسپرسو خیلی مهمه چون طعم اصلی اسپرسوی شما در این قسمت قرار داره. اگر بدنه خیلی سبک باشه، قهوه درست دم نکشیده و آبکی میشه. اگر بدن بیش از حد تیره و غلیظ باشه، قهوه بیش از حد دم کرده و طعم سوختگی میده. بادی باید کاملا غنی و با طعم دلنشین باشه.

 

  • قلب لایه پایینی شات اسپرسوی شماست و بیشتر از آب و مقدار کمی مواد جامد نامحلول تشکیل شده. رنگ قلب نسبت به بادی شفافتره و طعم مشخصی متمایزی هم نداره. (البته مرز بین بادی و قلب قابل تشخیص نیست). قسمت قلب اسپرسو مهمه چون با رقیق کردن طعم‌های تند بدنه و خامه، تعادل رو به اسپرسوی شما اضافه می‌کنه. اگر مزه قلب خیلی قوی باشه، نشون میده که در فرآیند دم کردن، آب به اندازه کافی استفاده نشده و در نتیجه یک اسپرسوی بسیار قوی ایجاد میشه. اگر قلب خیلی سبک و رقیق باشه، یعنی آب زیادی در فرآیند دم کردن مصرف شده که باعث ایجاد یک اسپرسوی رقیق و کم کافئین میشه. قلب کامل باید رنگ روشن و طعم ملایمی داشته باشه.

انواع پودر قهوه اسپرسو

 

قهوه اسپرسو به 2 نژاد عربیکا و روبوستا تقسیم میشه که در ادامه به تفاوت اونها می‌پردازیم:

 

  •  قهوه اسپرسو روبوستا طعم تلخ تری داره که ممکنه به مذاق خیلی‌ها خوش نیاد و دوستش نداشته باشن.
  •  طعم قهوه اسپرسو عربیکا نسبت به روبوستا ملایم‌تره و یکم به ترشی میزنه. بخاطر همینه که خیلی از مردم عربیکا رو به ذوبوستا ترجیح میدن.
  •  کافئین روبوستا نسبت به عربیکا بیشتره و بخاطر همین شما رو هوشیارتر نگه میداره.
  •  قهوه عربیکا اسیدیته بیشتری نسبت به روبوستا داره.
  •  قیمت روبوستا نسبتا ارزون‌تره.
  •  در هنگام دم کردن قهوه اسپرسو، روی روبوستا کرما یا خامه بیشتری تشکیل میشه.

 

خواص قهوه اسپرسو

 

همونطور که خودتون میدونید خواص و فواید قهوه اسپرسو خیلی زیاده. در این قسمت به صورت موردی به برخی از این خواص اشاره می‌کنیم:

  1. قهوه اسپرسو به کاهش وزن کمک می‌کنه.
  2. باعث هضم راحت‌تر غذا میشه.
  3. کم کالریه و یک نوشیدنی عالی در رژیم‌های لاغری محسوب میشه.
  4. ریسک ابتلا به دیابت رو در افراد کاهش میده.
  5. از مغز و ذهن شما در برابر آلزایمر محافظت می‌کنه.
  6. باعث تقویت حافطه بلندمدت میشه.
  7. احتمال سکته رو کاهش میده.
  8. باعث بهبود خلق و خو میشه و به عنوان ضدافسردگی عمل می‌کنه.
  9. باعث افزایش تمرکز میشه.
  10. باعث افزایش عملکرد فیزیکی بدن میشه.
  11. ریسک ابتلا به سرطان رو کاهش میده.
  12. به عنوان منبعی از آنتی اکسیدان عمل می‌کنه.
  13. احتمال مرگ زودهنگام رو کاهش میده.

 

درسته این همه خواص برای قهوه اسپرسو وجود داره اما حواستون باشه که در خوردن اسپرسو زیاده روی نکنید چرا که ممکنه باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون بشه و عوارض قهوه اسپرسوی زیاد به سلامتی شما آسیب بزنه.

 

 قبلنا نوشیدن انواع قهوه بخصوص قهوه اسپرسو بیشتر در کافهها مرسوم بود و مردم عادی آشنایی زیادی با طرز تهیه آسان قهوه اسپرسو نداشتن. اما حالا، هم دستگاههای قهوه ساز خانگی و موکاپاتها خیلی رواج پیدا کردن هم مردم بیشتری گرایش به نوشیدن اسپرسو پیدا کردن. اما حواسمون باشه که همه قهوهها مثل هم نیستن و قبل از خرید قهوه اسپرسو باید یه نکاتی رو رعایت کنید.

 

فرقی نداره با چه هدفی قهوه میل میکنید؛ اینکه از طعمش لذت ببرید و یا اینکه به کافئینش برای هوشیاری و بیداری بیشتر نیاز دارید، در هر صورت این حق شماست که از پودر قهوه اسپرسو تازه کافه قنادی لانیا استفاده کنید.

ارتباط با ما
کافه قنادی لانیا
تماس با ما:۰۹۳۶۲۵۱۴۲۸۷

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کافه قنادی لانیا می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین